Bravelands 4: De schaduwen - Erin Hunter Recensie

04-02-2020

Een nieuwe epische serie van de schrijvers van WarriorCats

EEN LEEUW die door zijn troep is verstoten....

EEN OLIFANT die de botten van de doden leest ...

EEN BAVIAAN die tegen zijn lot in opstand komt...

Bravelands heeft afgerekend met de valse leider die ten onrechte heerste, maar het gevaar is nog niet geweken. Stingers dood had de rust moeten herstellen in het gebied, maar zolang er geen nieuwe opperouder is, blijft de toekomst van Bravelands onzeker. Zeker nu een onbekende dreiging rondwaart over de vlakte en slachtoffers eist. De leden van de Vrijheidstroep moeten de kracht vinden om te doen wat juist is, anders zou deze onbekende vijand weleens het einde van Bravelands kunnen betekenen...

Wat een geweldig verhaal was dit weer. Ik kon na boek 3 niet wachten om verder te gaan met de serie. De boeken zijn zo goed geschreven dat ze niet gaan vervelen.

We worden terug in het verhaal gezogen door onze favoriete personages. We leven met ze mee en doen ons uiterste best om Bravelands opnieuw te redden van het kwade. We dachten na de dood van Stinger dat de rust wel zou wederkeren in Bravelands. Maar niets is minder waar. Een nieuwe vijand laat zich merken in  en brengt alle dieren in gevaar. Lukt het Sky, Doorn en Fier om Bravelands te redden van de ondergang? Accepteert Doorn zijn lot?

Het boek leest lekker vlot weg en ik had het uit in een mum van tijd. Wederom een dikke aanrader! Het is geschreven met oog voor detail en de verschillende verhaal lijnen zorgen ervoor dat je niet kan stoppen met lezen.

Ik vind de boeken heel erg mooi geschreven. Ze geven een kijk op de dierenwereld zoals deze doorgaans is. Er gebeuren dingen in die weliswaar in het echt niet kunnen, maar ze geven ook waarden en normen mee die wel realistisch zijn. Zoals "Alleen doden om te overleven". Ik vind het fijn dat het boek dit ook verwerkt, want niet alle dieren kunnen in harmonie samenleven. Sommige dieren doden elkaar om te kunnen eten en om te overleven. Ik vind het dan ook een meerwaarde dat het boek dit wil meedelen aan zijn lezers.

Ik kan niet wachten om verder te lezen in deel 5. Nog eventjes geduld tot hij uitkomt.  Hij wordt verwacht in mei 2020

• Auteur: Erin Hunter
  • Genre: Young adult