Bravelands 5: De zielvreters - Erin Hunter Recensie

21-08-2020

Als nieuwe Oppervader hoopt de jonge baviaan Doorn de rust te doen wederkeren in Bravelands na een periode van grote chaos. Maar een roedel woeste, verwilderde wolven verschuilt zich tussen de dieren van de Grote Kudde en begaat daden die zo boosaardig zijn dat de vrede op de Afrikaanse savanne alweer in gevaar is. De dieren van Bravelands zullen zich opnieuw moeten verenigen om hun thuis uit de klauwen van deze verdorven Regelbrekers te redden.

Ik stond al een tijdje te popelen om het 5e en voorlopig laatste boek van de Bravelands serie te lezen. Ik kon dan ook niet wachten om erin te beginnen toen hij aankwam.

Dit is zonder twijfel, naar mijn mening, het beste boek in de serie tot nu toe. De spanning krijgt een nieuw hoogtepunt en we zitten doorheen het hele boek op het randje van onze stoel. De verschillende verhaallijnen van; Sky, Doorn en Fier, vertellen elk hun verhaal dat apart verloopt, maar op verschillende manieren wel met elkaar samenkomen en zich met elkaar vermengen. De verschillende verhaallijnen zijn spannender opgebouwd en het drama gehalte stijgt ook naarmate het boek vordert. Er zaten weinig tot geen 'dode momenten' in het boek, wat het voor mij maakte dat ik het boek in een sneltempo uithad. Het leest lekker weg en houdt er de spanning in tot op het einde.

Het personage dat me het meeste aansprak in dit boek was de olifant Sky. Doorheen het boek heeft ze heel veel twijfels over de wereld en de dieren rondom haar. Ze probeert te vechten voor wat goed is en doet haar uiterste best om er te zijn voor de dieren die haar nodig hebben. Ze gaat samen met Doorn op pad om Bravelands te redden van het dreigende kwaad. Sky twijfelt heel erg aan zichzelf en aan Doorn. Ze heeft er moeite mee om te geloven dat de geest van de Opperouder in hem voortleeft. Ze zet zich echter over deze gevoelens heen en helpt en steunt hem waar nodig. Ze heeft enorm veel moed en vechtlust en dat maakte haar personage zo mooi en aangenaam.

Het personage dat mij licht stoorde was het personage van Fier. De leeuw lijkt heel veel om zichzelf te geven en kijkt niet naar de dieren rondom hem. Hij behandelt zijn troep als zijn slaafjes en volgelingen, en niet als zijn vrienden. Dit zorgt voor strubbelingen in de groep. Hij is ook verblind door zijn haat voor Titaan. Dit drijft hem tot het uiterste waardoor hij zich op niets anders kan concentreren. Hij voelt zichzelf groot en al een 'echte volwassen leeuw' maar tegelijkertijd kruipt hij maar al te graag in de slachtofferrol.

Wat ik enorm waardeer aan het boek is dat het zo sterk aanleunt bij het echte dierenrijk en dat het de wrede situaties die zich daar afspelen niet verbloemt. Als er een Karkas wordt gevonden wordt dit ook tot in detail beschreven. Niet alle dieren kunnen in harmonie met elkaar samenleven. Sommige dieren moeten andere doden om te kunnen overleven, en dit wordt ook meermaals aangehaald. Dit vind ik een absoluut pluspunt aan het boek!

Boek Specificaties:

- Auteur: Erin Hunter

- Genre : Young Adult