De 100 - Kass Morgan recensie

10-05-2020

Door een nucleaire kernramp is de aarde onleefbaar geworden. De mensheid heeft zichzelf weten te redden en leeft nu in een ruimteschip dat rond de aarde zweeft. Niemand weet wanneer (of zelfs maar of) de aarde weer leefbaar zal worden. Maar door de groeiende populatie en het opraken van de voorraden, moet er een beslissing genomen worden voordat het te laat is...

De oplossing lijkt onmenselijk: 100 jeugdgevangenen worden naar de aarde gestuurd om deze te verkennen. Na een angstaanjagende crash zetten de jongeren na honderden jaren de eerste stappen op de planeet die ze alleen vanuit de ruimte hebben gezien en kennen van oude verhalen. Samen moeten ze proberen te overleven, maar wie kan je vertrouwen als je weet dat al je lotgenoten hier zitten omdat ze een crimineel verleden hebben?

Ik heb een tijd geleden een deel van de serie gezien op Netflix. Toen ik zag dat Blossom Books met deze nieuwe uitgaven kwam kon ik deze dan ook niet laten liggen. Want zeg nu eerlijk; ze zien er meer dan fantastisch uit!

Ik ben gelijk in het boek begonnen toen het toekwam. Ik vond het meer dan geweldig! De cover sprak me meteen aan en ik werd onmiddellijk in het verhaal gezogen. De personages in de boeken verschillen een beetje met de personages in de serie. Het heeft herkenbare punten met de serie, maar toch ook veel verschillen. Dit vond ik heel fijn! Zo heb je deels een beeld van de personages en de situaties die zich voordoen vanuit de serie, maar ook deels de mogelijkheid om bepaalde personages zelf in te vullen met je verbeelding.

Het boek heeft meerdere vertelperspectieven. Het wisselt steeds tussen: Bellamy, Clarke, Wells en Glass. Steeds komen we meer te weten over wie ze zijn en wat ze hebben meegemaakt. Ik vond het fijn om te lezen dat er werd vertelt over het heden alsook over het verleden van de personages. Zo zien we met flashbacks wat ze vroeger hebben meegemaakt. Zo begrijpen we de personages ook beter. Ik vond Bellamy een fascinerend personage. Hij lijkt slecht door de dingen die hij doet of heeft gedaan, maar als we hem beter leren kennen zien we dat hij alles behalve een slecht persoon is. Dit zouden we van Wells in principe ook kunnen zeggen, maar ik merkte toch dat ik me steeds meer begon te ergeren aan zijn personage. Ik vind zijn personage eerder egoïstisch en kortzichtig, tegen het irritante leunend.

Het boek heeft me sterker verrast dan ik had gedacht. Ik had wel gedacht dat ik het een goed boek zou vinden, maar ik verschoot van de intensiteit die ik voelde bij het boek. Ik kon het boek gewoon niet wegleggen en ik werd geïntrigeerd door zijn personages. Het verschilt redelijk veel van de Netflix serie wat mij enorm heeft aangetrokken.

• Auteur: Kass Morgan
  • Genre : Young Adult
  • Thema's: Nieuw tijdperk