Een kamer aan zee - Corina Bomann recensie

14-12-2023

Een nooit eerder vertaalde, standalone roman van Corina Bomann, voor de liefhebbers van haar eerdere boeken als De stormroos en De jasmijnzussen, maar ook van succesvolle series als De vrouwen van de Leeuwenhof

Kim stapt blind in de eerste de beste trein die voorbijkomt. Ze heeft geen idee waar ze naartoe gaat, ze wil alleen maar weg. Ze heeft net de liefde van haar leven verloren en weet niet hoe ze verder moet. Ze komt terecht in een klein havenstadje aan de kust van Cornwall, waar ze op de kliffen lange tijd naar de zee staart, in de hoop een uitweg te zien uit het diepe verdriet dat haar heeft overmeesterd.

Janet is net op weg naar haar oude cottage, als ze een jonge vrouw op de kliffen ziet staan. Uit angst dat zij zichzelf iets aan zal doen, rent Janet naar haar toe en weet haar ervan te overtuigen mee te gaan naar haar huis. Daar aangekomen vertelt Janet het verhaal van Leandra, wier verleden veel overeenkomsten vertoont met dat van Kim, die gered werd en jarenlang als vuurtorenwachter in het dorp bleef. Kim is diep ontroerd door de tragische liefdesgeschiedenis. Geeft Leandra's verhaal haar de kracht om zelf weer in de liefde te geloven?

Corina Bomann is een heel fijne schrijfster. Ik heb in het verleden van haar al de serie 'De kleuren van schoonheid' gelezen. Van deze serie was ik echt helemaal weg. Toen ik dit pareltjes zag voorbij komen sprak de cover mij meteen aan. Tegenwoordig lees ik wel de achterkant alvorens ik een boek begin te lezen (inderdaad mijn methodes zijn lichtjes verandert tegenwoordig). En ook de achterflap sprak mij volledig aan. Ik kon dan ook niet wachten om in dit boek verzeilt te geraken.

Tijdens het lezen ondervond ik wel dat ik wat vibes kreeg zoals bij de serie van ' de zeven zussen' van Lucinda Riley. Deze  boeken lees ik ook echt onwijs graag, dus dit vond ik zeker geen probleem, in tegendeel zelfs. Ik heb dit boek in een heel korte tijd verslonden. Ik heb er ook onwijs hard van genoten. Ik kon maar niet genoeg krijgen. Je hunkert ernaar om meer en meer te weten te komen van dit verhaal. Je wilt weten hoe het afloopt met de personages en je voelt echt een band ontstaan met de personages. Ik begon echt mee te leven met ze. Dit boek is wel heel emotioneel beladen, en kaart toch best een moeilijk onderwerp aan. Ik vond het totaal niet erg om hierover te lezen. Ik vond het zelfs inspirerend om te lezen dat de personages wel hun levensvreugde terug hebben herwonnen. En dat vind ik toch wel een hele mooie boodschap om door te geven van de auteur naar  haar lezers toe.

Ik vind dit boek echt een super aanrader en een boek dat toch echt wel alle feelgood lezeressen zouden moeten lezen!

- Auteur: Corina Bomann

- Genre: Roman; Feelgood