If I'm being hones - Dan Karaty recensie

10-10-2023

Een verpletterend, ontroerend en pijnlijk eerlijk relaas van Belgium's Got Talent-jurylid Dan Karaty over zijn leven voor, tijdens en na zijn opname in een verslavingskliniek.

Sterchoreograaf Dan Karaty heeft het helemaal voor elkaar. Hij is jong en succesvol en het leven lacht hem toe. Hij reist de hele wereld over en heeft geen gebrek aan feestjes, aandacht en geld. Hij wordt gevraagd om in een Amerikaanse talentenshow te jureren en komt zo ook in Vlaanderen terecht als jurylid van Belgium's Got Talent, Dansdate en So You Think You Can Dance. België en Nederland vallen als een blok voor de goedlachse Amerikaan, maar achter zijn glimlach verbergt Dan een groot geheim. Hij is alcoholist.

Hoe succesvoller hij wordt, hoe meer hij gaat drinken, maar zolang hij kan werken en zijn afspraken nakomt is er toch geen probleem? Alcoholisten, dat zijn mensen die niet kunnen functioneren, dat zijn mensen zonder werk en zonder gezin. Hij functioneert prima. Sterker nog, hij heeft steeds meer succes! En daar proost hij dan op. Maar met dat succes komen ook alsmaar meer afspraken en sociale verplichtingen. Hij wordt afhankelijk van de drank en het kost hem steeds meer energie om de schone schijn op te houden.

Dan breekt de coronapandemie uit en komt hij thuis te zitten. Hij kan zich niet langer in zijn hotelkamer terugtrekken om een paar flessen wijn leeg te drinken. Maar hij kan ook niet stoppen. Tot hij op een ochtend wakker wordt en beseft dat hij alles dreigt te verliezen. Voor het eerst geeft hij toe dat hij hulp nodig heeft en niet veel later laat zijn vrouw hem opnemen in een verslavingskliniek. Hij gaat er naartoe, niet wetend of hij bij thuiskomst nog welkom is.

Als klein meisje hield ik ervan om naar 'So you can dance' te kijken. Ik keek enorm op naar de charmante en eerlijke Dan Karaty. Toen ik zag dat Dan een eigen boek ging uitbrengen, kon ik dit natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan. Ik moest en zou dit boek lezen.

Dit boek heeft mij toch even sprakeloos gekregen. Dan is heel eerlijk over zijn verslaving en vertelt dingen over zijn verleden die echt pakkend zijn. Dit boek is zo oprecht en puur, en blijft nog lang nazinderen. Het zet je zeker aan tot denken.

Persoonlijk heeft het mij nieuwe inzichten gegeven. Ik heb mensen die ik vroeger kende anders gaan bekijken, door dit boek. Het heeft me doen inzien, dat ik die persoon op het laatste misschien gewoon helemaal niet meer kende, maar dat ik de drank in de persoon kende. Toen ik me dit begon te  realiseren, kwam dit heel hard bij me aan. Ik sta er steeds van versteld wat drank met een mens kan doen spijtig genoeg.

Ik wil Dan bedanken voor zijn eerlijkheid en oprechtheid. Ik heb er enorm van genoten om dit boek te kunnen lezen. En ik weet dat de mensen die het boek gaan lezen, dit ook zullen denken. Dankjewel Dan voor jouw geweldige boek en om jouw verhaal met ons te delen.

Even ter info: Dan heeft ook een heel interessante podcast op spotify. Zeker de moeite om eens te beluisteren!!

- Auteur: Dan Karaty

- Genre: Non- Fictie