In steen gebrand - Rebecca Yarros recensie

26-12-2023

'In steen gebrand' van Rebecca Yarros is het eerste deel van de populaire Fourth Wing-fantasyserie over Violet. Haar droom om scribent te worden aan het befaamde Basgiath Oorlogscollege valt in duigen wanneer de generaal – oftewel haar moeder – haar opdraagt deel te nemen aan het selectieproces van de Drakenrijders. De helft van de cadetten zal het eerste jaar niet overleven en de meesten willen Violet vanwege haar afkomst uit de weg ruimen – vooral Xaden, de meedogenloze (en aantrekkelijke) leider van het squadron. Violet moet alles op alles zetten om te overleven, want op Basgiath zijn er maar twee opties: afstuderen of sterven.

The hungergames meets Divergent en voeg er dan nog een paar draken aan toe en voila dit meesterwerk is geboren. De perfecte combo voor een boek vol avontuur, spanning en liefde om in weg te dromen. Ik heb dit boek echt verslonden. Ik moet bekennen dat ik toch best bang was om aan dit boek te beginnen. Meestal als er boeken gehyped worden op Tiktok, ben ik eerder voorzichtig om deze te lezen. Maar ik moet toegeven dat dit pareltje echt wel de moeite waard is!

Eerst en vooral een hele dikke dankjewel aan de liefste Jessica. Door haar enthousiasme ben ik dan toch gezwicht voor 'the fourth wing' en ben ik deze dan toch gaan lezen. En ik ben ook echt verliefd op het verhaal. Ik zou hem zo willen herlezen! En dat wilt toch al wat zeggen als ik enthousiast ben om een boek te gaan herlezen. Ik ga hem zowiezo begin volgend jaar nog een keertje herlezen als het 2e deel uitkomt!

Maar dat even ter zijde. Nu de analyse van mijn bevindingen;

Ik had sterke Hunger games en Divergent vibes. Dit vond ik echt een perfecte combo en daardoor alleen al was ik al meteen verkocht. Ook het personage van Violet sprak mij heel erg aan. Ze is zo fragiel en iedereen onderschat altijd haar kunnen, en de moed die zij weet op te brengen om voor zichzelf op te komen is echt bewonderenswaardig. Ook het personage van Xaden sprak me heel erg aan. Hij is de ultieme badboy, maar je merkt al snel dat hij een zachtere binnenkant heeft dan hij laat uitschijnen. Vanaf het begin had ik al direct een afkeer naar Dain. Ik kan dit niet echt omschrijven, maar ik moest al vanaf het begin niet van zijn personage hebben. Hij behandelde Violet veel te onderdanig en veel te denigrerend naar haar toe. Maar dat vind ik wel een knap staaltje schrijfkunsten als een auteur al direct met de gevoelens van de lezers kan spelen puur op de personages afgaande.

Ik heb enorm genoten van dit boek en ik kan al niet wachten tot deel 2!

- Auteur: Rebecca Yarros

- Genre: Fantasy