Weg des doods - Christopher Golden recensie

04-01-2024

Een raadselachtig spannend verhaal over de Kolyma in Siberië: een weg die is aangelegd boven op de botten van de gevangenen van Stalins goelag

De Kolyma in Noord-Siberië staat bekend als de 'weg des doods'. Het draagt de bittere herinnering met zich mee aan de honderdduizenden goelaggevangenen die stierven tijdens de bouw ervan, en wier overblijfselen onder de permafrost werden geploegd terwijl het werk doorging. De nederzettingen langs de snelweg zijn de koudste bewoonde plekken op aarde. De wintertemperaturen dalen tot zestig onder nul en als je auto kapotgaat op de snelweg, overleef je het niet. Wanneer de documentaireproducent Felix Teigland en zijn cameraman, Jack Prentiss, hun zinnen zetten op de weg des doods voor een nieuwe realityshow, weten ze dat ze de uiterste rand van de beschaving gaan verkennen, maar ze hadden nooit gedacht aan wat ze zouden kunnen tegenkomen voorbij die rand.

Wanneer Teigland en Prentiss arriveren in de koudste nederzetting op aarde, vinden ze opengelaten deuren, sneeuw in de huizen, koffie bevroren in kopjes, en de stad verlaten door iedereen behalve het negenjarige nichtje van hun gids. Zij heeft duidelijk iets gezien wat te verschrikkelijk is om onder woorden te brengen. Als plotseling een duistere figuur uit het bos tevoorschijn komt, vergezeld door wilde wolven – die misschien helemaal geen wolven zijn – grijpen Teigland en Prentiss het meisje en beginnen ze een wanhopige vlucht naar het zuiden, langs de weg des doods, achtervolgd door iets wat nooit zal opgeven…

Deze cover sprak mij direct aan. Hij is simpel, elegant, maar toch met een duister kantje. Dit wekte onmiddellijk mijn interesse. Het boek lijkt zo onheilspellend met een duister verhaal dat gelezen moet worden.

Het begin kwam voor mij persoonlijk maar moeilijk op gang. Het was eerder langdradig en in het begin moest ik mij er toch echt wel even doorworstelen. In het begin kon ik niet echt zien wat het verhaal zou inhouden of waar het naartoe zou gaan. Ik heb mezelf toch even moeten overtuigen om verder te lezen. Maar eens ik in 25% van het boek zat, kwam het verhaal echt op gang.

Eens het verhaal op gang is brengt het je naar de rand van je stoel. De sfeerschepping zit ook heel erg goed in dit verhaal. Je wordt als het ware echt in het verhaal gezogen. De spanning stijgt langzaamaan zodat je getriggerd wordt om verder te lezen.

Naar mijn mening echt een rollercoaster van spanning en mysterie!

• Auteur: Christopher Golden
  • Genre: Thriller